Mikko Korkeakoski: Liikenneväylät tärkeitä maakuntamme kehittymiselle ja elinkeinoelämälle
Kantatiet 86 ja 63 tulisi yhdistää yhdeksi valtatieksi. Kyseisten kantateiden kautta kulkeva reitti on ollut liikennemääriltään kasvava niin henkilöliikenteen kuin raskaan liikenteen osalta. Tämä esille nostamani ajatus sai tänä syksynä tuulta alleen, kun asiaan tartuttiin reippaalla otteella eri foorumeissa ja Ylivieskan aloitteesta kunnat teiden varsilla lähtivät yhdessä ajamaan asiaa eteenpäin.
Harmillisesti kantateiden yhdistämisprojekti ei ehtinyt valmiiksi maanteiden pääväylien asetukseen, joka tulee voimaan vuoden vaihteessa. Uusi pääväyläasetus, joka aluksi tunnettiin nimellä runkoverkkoasetus, ei ole muutenkaan kovin mairitteleva maakunnallemme. Asetuksessa verkkomaisuus poikittaisväylien osalta loppuu käytännössä Tampereen korkeuksille. Positiivista asetuksessa on se, että yhteisillä kannanotoilla sinne saatiin nostettua 8-tie kokonaisuudessaan 4-tien kaveriksi.
Maakuntamme alueelta löytyy tärkeitä poikittaisväyliä elinvoiman ja elinkeinoelämän kannalta. Esimerkiksi valtatie 27 halkoo seutuamme ja toimii erittäin tärkeänä väylänä syöttöliikenteen kannalta. Kuljetukset suuntautuvat sen kautta satamaan ja junaraiteille, mutta myös henkilöliikennettä se palvelee työmatkojen ja junamatkustajien kulkemiseen.
Maakunnan päättäjien tehtävä on seutumme edunvalvonta myös elintärkeissä liikenneväylissä. Tiestöjen kunnossapitohankkeita ja liikenneturvallisuutta ei myöskään saa jättää huomiotta, vaan ne on pidettävä keskustelupöydissä koko ajan mukana. Ja kun kantateiden 86 ja 63 yhdistäminen yhdeksi valtatieksi saadaan maaliin, emme saa unohtaa kantatie 86:sesta jäljelle jäävää osaa Ylivieska–Eskola. Olisiko tässä kenties uusi tuleva kantatie: Eskola–Ylivieska–Haapavesi–Siikalatva?