Eero Suutari: Autoveron laskemisesta kiittävät niin ilmasto, asiakas kuin kansantalouskin
Kokoomuksen kansanedustajat Elina Lepomäki, Eero Suutari ja Timo Heinonen ovat tyytyväisiä hallituksen päätökseen alentaa vähäpäästöisten autojen verokantaa. Alennus toteutetaan uuden WLTP-mittaustavan muuttamien autoverotaulukoiden hienosäädöllä toteutuneisiin kulutuslukemiin perustuen. Markkinahäiriöiden välttämiseksi muutos tapahtuu myös yllättäen, sillä uudistettua verotaulukkoa aletaan soveltaa välittömästi. ”Suomi on maailman ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan. Kiitos tästä kuuluu valtiovarainministeri Orpolle. Tällä muutoksella verotuksen painopiste siirtyy auton hankinnasta käyttöön. Lisäksi vero kannustaa vähäpäästöisempien autojen hankintaan suuripäästöisempien sijaan,” Heinonen kiittää.
Päätös perustuu EU:ssa 1.9.2018 voimaa astuneeseen uuteen WLTP-päästömittaustapaan, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Samalla verotus ohjasi hankkimaan suuremmat ja saastuttavammat autot käytettynä ulkomailta, sillä vanhalla päästömittaustavalla hyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin.
”Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä. Nyt WLTP-mitattujen uusien autojen verotuksen epäkohta korjaantuu kertalaakista. Tässä voittavat sekä asiakkaat että ilmasto. Nyt yhä useammalla tavallisella perheellä on varaa vähäpäästöisempään autoon. Myös autonmyyjät voivat olla uudistukseen tyytyväisiä”, Suutari sanoo.
Autovero alenee keskihintaisen auton osalta keskimäärin noin 500-1000 euroa. ”Korkea autovero on suurin syyllinen vanhaan ja saastuttavaan autokantaan. Tilalle tarvittaisiin voimakkaampi päästö- ja kulutuspohjainen verotus, joka suosisi vähä- ja nollapäästöisiä autoja. Näin Suomen autokanta saadaan nuorentumaan ja muuttumaan ympäristöystävällisemmäksi sekä vähäpäästöisemmäksi nopeammin”, Lepomäki toteaa.
Edustajat kiittävät valtiovarainministeri Orpoa nopeasta ja hienosta päätöksestä. Samalla he peräänkuuluttavat laajempaa uudistusta seuraavalle hallituskaudelle. ”Lienee ilmiselvää, että edistysaskelista huolimatta autoveron kokonaisremontti tarvitaan. Suomen tieliikenteen ylivoimaisesti suurin päästölähde on vanha autokanta. Pitkällä aikajäänteellä ainoa realistinen ja nopea tapa nuorentaa autokantaa sekä vähentää henkilöautoliikenteen päästöjä radikaalisti on autoveron poisto. Lopputuloksena verokertymä voisi käyttömaksujen myötä säilyä, mutta samalla saataisiin ympäristöystävällisemmät ja turvallisemmat autot”, edustajat toteavat.
Lisätietoja:
Eero Suutari, puh. 050 512 0594