Ympäristötekniikan DI, Kokoomuksen varapuheenjohtaja

Syntymävuosi: 1980

Puhelinnumero: 044 527 32 88

Motto: "Tulevaisuus kiinnostaa minua, koska aion elää loppuelämäni siellä."

– Minä olen rohkea, innostava ja reilu joukkuepelaaja, yhteistyön rakentaja. Kiitosta saan kyvystä kuunnella ja arvostaa erilaisiakin mielipiteitä.

Ahkera, vastuullinen ja tulevaisuuden rakentaja, näillä sanoin Mari-Leena Talvitie kuvailee itseään. Työssään Mari-Leena on toiminut vuosia kansanedustajien avustajana. Tärkeä uroteko Mari-Leenalle politiikassa on kuntavaikuttajana toimiminen niin seudullisen ympäristölautakunnan ja valtuustoryhmän kuin kaupunginhallituksen ja -valtuuston puheenjohtajana, rakentaen ihmisenkokoista tulevaisuutta.

– Tähän mennessä olen saavuttanut kaksi isoa tavoitetta: äitiyden ja valmistumisen yliopistosta ympäristötekniikan diplomi-insinööriksi.

– Haluaisin saavuttaa toiset kaksi tavoitetta: ottaa riskiä yrittäjänä- tarjota työpaikkoja muille ja toimia ympäristöministerinä – luoda kilpailukykyistä Suomea.

Perhe on Mari-Leenan tärkein joukkue. ”Se on voimavara, innoituksen lähde ja luottotiimi!” Vapaa-aikanaan nainen liikkuu ja touhuaa lasten kanssa esimerkiksi luistelukoulussa ja matikkakerhossa. Jalkapallon ja pilateksen harrastamisen Mari-Leena haluaisi aloittaa uudelleen.

Tulevaisuudelta Mari-Leena odottaa selkeitä, yhteisiä tavoitteita ja suuntaa, millaiseksi haluamme rakentaa Suomen vuoteen 2015 mennessä. Tärkeintä naiselle elämässä ovat hyvät ihmissuhteet, riittävä terveys sekä usko ja into elämään. Mari-Leenan esikuva on ystävä ja tukija Piia-Noora Kauppi.

– Politiikka on minulle vastuunkantoa ja vaikuttamista yhteisiin asioihin. Se on ollut noin 15 vuotta kokonaisvaltaisesti tapani elää ja luoda edellytyksiä tulevaisuuteen – niin ihmisten hyvinvointiin, yritysten toimintaedellytyksiin kuin koulutukseen ja elinympäristöön.

– Ehdokkaana olen ”kolmas kerta toden sanoo”-asenteella.

Kokoomuksen muut ehdokkaat Oulun vaalipiirissä

Erityispedagogiikan ylioppilas

Kotipaikka: Oulu, Kuusamo

Puhelinnumero: 050 431 1040

Olen 23- vuotias erityispedagogiikkaa opiskeleva aktiivinen, urheilullinen ja iloinen persoona. Politiikkaan innostuin lähtemään mukaan, koska koin sen keinona vaikuttaa tärkeiksi kokemiini asioihin kuten ympäristöön, koulutukseen ja tasapuolisiin elämisin mahdollisuuksiin. Olen kotoisin Kuusamosta, missä alun perin tutustuin politiikan maailmaan ja vaalikampanjoihin. Seurasin sivusta isäni toimintaa paikallispolitiikassa ja olin mukana hänen kampanjoissaan.

Minulle erityisen tärkeää on, että lapset ja nuoret saavat hyvän ja tasapuolisen alun, jolle on hyvä lähteä rakentamaan omaa tulevaisuutta. Lapset aloittavat koulun hyvin eritasoisin valmiuksin nykypäivänä. Varhaiskasvatus on merkittävässä roolissa tasoittaessamme lasten välisiä eroja ennen kouluun siirtymistä. Koulussa jokaisen lapsen tulisi saada tarvitsemansa tuki, ja järjestettynä ensisijaisesti tavalliseen luokkaan, mikäli se vain on lapsen edun huomioon ottaen paras paikka. Lasten ja nuorten hyvinvointiin niin koulussa kuin kotona tulee kiinnittää huomiota ja taata heille tarvitsemansa palvelut ja tuki.

Ympäristömme vaatii merkittäviä toimia, jotta tulevat sukupolvet voivat nauttia puhtaasta luonnosta ja sen suomista mahdollisuuksista. Ilmaston lämpeneminen tulee saada pidettyä riittävän matalana. Meidän tulee kiinnittää huomiota valintoihimme, jotta emme turhaan kuormita ympäristöä. Polttoaineiden käyttö on yksi asia, johon tulee erityisesti kiinnittää huomiota. Itsekin viihdyn vapaa-ajallani luonnossa urheillen ja vaeltaen. Tällöin voin rauhoittua kiireiden keskellä ja nauttia kauniista maisemista.

Gallén, Tiina

KTT, yliopettaja

Sivu päivittyy.

Teologian maisteri, majuri evp.

Syntymävuosi: 1959

Puhelinnumero: 0400 34 03 59

Motto: Koti, uskonto ja isänmaa.

”Rohkea, peräänantamaton, herkkä taistelijaluonne”, kuvailee Juha Hänninen itseään. Työssään määrätietoinen ja ahkera Juha on ihmisläheinen, helposti lähestyttävä ja aina heikoimman puolella.

Tässä vaiheessa Juha on poliittisen matkansa alussa, mutta katse on kauas, isänmaan parhaaksi. Tärkein uroteko miehelle politiikassa on mukaan uskaltautuminen 15 vuotta sitten.

– Politiikka on ihmisten asioiden hoitamista.

Juhalle elämässä tärkeintä on rakkaus ja perhe. Juhalla on neljä tytärtä. Vapaa-aikana mies haluaisi viettää enemmän aikaa läheisten ja ystävien kanssa, sekä harrastaa enemmän liikuntaa ja opiskella kieliä. Juha unelmoi rakkaudesta ja kesästä, ja haluaisi saavuttaa onnellisen elämän itselleen ja muille.

Tulevaisuudelta Juha odottaa paljon onnellisia päiviä ja Suomen nousemista uuteen kukoistukseen. Hänen poliittinen esikuvansa on Suomen tasavallan kuudes presidentti, marsalkka Mannerheim.

– Ehdokkaana olen pohjoisen ihmisen asialla, aina heikoimman puolella.

Opiskelija

Syntymävuosi: 1990

Puhelinnumero: 040 555 42 63

Motto: Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.

”Rehellinen ja luotettava joukkuepelaaja, joka pitää sen mitä lupaa”, luonnehtii Janne Heikkinen itseään. Työssään toimeen tarttuva Janne haluaa saavuttaa tuloksia, eikä säikähdä ongelmien ratkaisua, vaikka se tarkoittaisin vallitsevan tilanteen kyseenalaistamista.

– Tähän mennessä olen asettanut itselleni tavoitteita, joita kohti olen edennyt motivoituneena. Haluaisin saavuttaa tavoitteeni elämän eri osa-alueilla.

Poliittisesta uroteosta kysyttäessä Janne kertoo olleensa kotikuntansa ainoa valtuutettu, joka vastusti johdonmukaisesti kunnallisveronkorotuksia. ”Mielestäni yksikään kunta ei ole rikastunut verottamalla asukkaitaan tai yrityksiään.”

Jannen tärkein tuki ja turva on oma perhe. Ystävien ja kalastuksen parissa Janne pyrkii viettämään vapaa-aikaansa mahdollisimman paljon. Tärkeän kalastusharrastuksen lisäksi mies haluaisi harrastaa purjehdusta.

Tulevaisuudelta Janne odottaa sopivasti haasteita, ja hän unelmoi isyydestä. Elämässä hänelle on tärkeintä merkityksellisyyden tunne.

Politiikan Janne kertoo olevan ”kuin purjehtimista rannattomalla ja pohjattomalla merellä. Täynnä mahdollisuuksia.” Miehen poliittinen esikuva on Sauli Niinistö.

– Ehdokkaana olen nuori, mutta kokenut.

Lääketieteen tohtori, erikoislääkäri

Syntymävuosi: 1963

Motto: Arjessa pärjääminen on perusoikeus

Toiminataan ohjaat arvot: oikeudenmukaisuus, huolenpito, turvallisuus, hyvinvointiyhteiskunnan säilyminen

Eräs herrasmies sanoi kerran hymyssä suin käyntinsä päätteeksi, että heillä onkin Haukiputaalla ihan oma maalaislääkäri. En ihan vastaa tuota kuulua esikuvaa, joten nimikkeeni on muovautunut sittemmin pitkäaikaisten asiakkaitteni parissa Kylätohtoriksi.

”Helposti lähestyttävä, asioihin tarttuva ja ratkaisukeskeinen naisihminen” näillä ominaisuuksilla olen kuullut itsestäni mainitun. Toisaalta olen myös tarvittaessa itsepäinen, tai kuten äitini aikanaan sanoi, varsinainen ”junttura” joskin tuota ominaisuutta enää harvoin tarvitsee.

Lääkärinä tapaan jatkuvasti pirteitä ysikymppisiä – ei toki ilman sairauksia, mutta useimmat elävät toimintakykyisinä itsellisinä kansalaisina. Meidän pitää olla ylpeitä itsestämme sekä osaajina että ikääntyvästä sukupolvesta vastuun kantavana yhteiskuntana. Ihmisen arjessa pärjäämisen arviointi ja tarvittaessa nopeiden tukitoimien tarjoaminen on parasta ennaltaehkäisyä.

Olen tehnyt lääkärin töitä sekä virkamiehenä että yrittäjänä ja osallistunut siinä sivussa kymmenen vuoden välein toteutuviin organisaatiomuutoksiin. Arjen työ ei juuri ammattilaisella ole muuttunut, sen sijaan palveluiden käyttäjien hämmennys on pistänyt silmään. ”Mukavat hoitajat ja lääkärit täällä on, mutta pitää olla terve, että voi olla sairas -murjaisu” kuvaa hyvin sote:n vaikeaselkoisuutta. Asioita pitää ajatella ihmisen näkökulmasta, ei järjestelmän. Seiniin investoiminen on paikallaan vaativiin tarpeisiin vastatessa, mutta peruspalveluissa arjen pienet haasteet saadaan kyllä hoidettua lähipalveluissa kevyemmilläkin panostuksilla. Tavoitteeni on, että tarjolla on jatkossa monimuotoisia ja paremmin saavutettavia perusturvan palveluita.

Olen toiminut aina jossain vapaaehtoistyössä. Viimeiset vuodet ovat kuluneet Sydänliiton hallituksessa ja Pohjois-Pohjanmaan Sydänpiirin puheenjohtajana sekä ihan viimeisenä myös Kellon Martoissa. Järjestötyö antaa paljon; erityisesti on ilo nähdä se elämänilo, mitä toisen auttaminen ja yhdessäolo tuo.

Politiikka on aina kiinnostanut, mutta lopulta asian ratkaisi kaksi lähes peräkkäin tullutta kutsua lähteä mukaan ehdokkaana. Siihen hetkeen piti tarttua.

Honkala, Matti

Erikoislääkäri, eläkkeellä

Kotipaikka: Raahe

Motto: Muutos on hyvä, mutta hyvää ei pidä muuttaa!

”Yhteistyökykyinen visioija ja neuvottelija, moniosaaja, Ihminen, rehellinen ja oikeudenmukainen”, luonnehtivat Matin ystävät ja kannattajat. Luottamusta on mitattu: koulun oppilaskunnan ja Lääketieteellisen Killan puheenjohtajuudesta yliopistosairaalan luottamusmieheksi ja Suomen Lääkäriliiton valtuuskunnan jäseneksi. Raahen kaupunginvaltuutettuna yli 25 vuotta, perusturvalautakunnan puheenjohtajana 8 vuotta, heti perään nelivuotiskausi valtuuston puheenjohtajana. Tuona aikana toivuttiin 90-luvun laman haasteista, rakennettiin Tapahtumatalo Raahe, investoitiin Kiiluntien teollisuusalueeseen ja perustettiin Kordelinin säätiön kanssa Raahen 350-vuotisjuhlarahasto, joka vuosittain jakaa apurahoja kulttuurin ja taiteen alalla.

Työssään tinkimätön ihmisten auttaja osallistuu nykyisin maailmanlaajuisesti hyvän tekemiseen, jonka tavoitteena on lievittää köyhyyttä ja edistää rauhaa. Kansainväliset kokemukset antavat laajemman näköalan ihmisten elinolojen parantamiseen.

Suomen hyvinvoinnin vahvuudet ovat koulutuksessa, yrittäjyydessä ja työssä, joka antaa riittävän toimeentulon. Matin visio on hyvä Suomi. On pidettävä pohjoisen ihmisten puolta, huolehdittava avun tarpeessa olevista, tuettava ikäihmisten selviytymistä. Matin elämää sparraavat kotona asuvat vaimo ja pian satavuotias anoppi.

Byrokratia vähemmälle, välittäminen kunniaan! Näin rakennettiin korkeatasoinen ja kohtuuhintainen sairaanhoito Raahen seudulle. On käännettävä suunta, joka uhkaa raunioittaa kahdenkymmenen vuoden yhteiset ponnistukset!

Syntymävuosi: 1953

Puhelinnumero: 0400 68 02 91

Motto: Perinteitä ei voi ostaa. Ne pitää tehdä.

”Huumorintajuinen kässehtijä, josta löytyy virtaa ja tappuraa tarvittaessa”, luonnehtii Jarmo J. Husso itseään. Suorapuheinen, mutta tunteellinen Jarmo herättää ihmisissä sekä ihastusta että vihastusta.

– Pidän sanani ja uskon ihmisen pohjimmiltaan haluavan tuottaa hyvää ja onnellisuutta toimillaan.

Jarmolta kysyttäessä uroteostaan politiikassa, muistelee hän 1970-lukua, joka oli muuten loistavaa aikaa, mutta yrittäjät ja sinivalkoiset ihmiset olivat halveksunnan kohteena. ”Silloin oli kova paikka osallistua Teiniliiton vuosikokoukseen julkioikeistolaisena ja sinivalkoisena.”

Tulevaisuudelta Jarmo puolestaan odottaa jännittävää kevättä, kiihtyvää vaalihuumaa ja aurinkoisia päiviä maaseutukierroksille.

– Minä unelmoin, että voisin pelata St. Andrewsin golfkentän, pysyisin terveenä, oppisin soittamaan saksofonia siedettävällä tasolla, eikä minusta koskaan tulisi katkeraa.

Golfin, jääkiekon ja saksofonin soiton lisäksi Jarmo haluaisi harrastaa kiinalaisen sananlaskun suosittelemaa puutarhanhoitoa.

– Ehdokkaana olen aidosti Isänmaan asialla. Minä en tarvitse poliittista karriääriä, en eläkevirkoja tai muotokuvaani käytävälle virastoon jonkin palkkioviran hoitamisen jälkeen! Tämä on vaalilupaus, joka varmuudella pitää. Sen rikkomisesta lupaan vaihtaa sukunimeni. Olen saanut tältä talousalueelta keskivertoa enemmän ja nyt on aidon takaisinmaksun aika.

– Esikuvani on kaikki ne miehet ja naiset, jotka sotien jälkeen tekivät talousihmeeksi luettavan Suomen nousun ja loivat minulle niin paljon paremman maailman, joka heillä itsellään oli. Nyt jää haasteeksi jatkaa viestiä eteenpäin.

Juntunen, Hanne-Mari

Oikeustieteen ylioppilas

Mitä tuotavaa minulla olisi valtakunnalliseen päätöksentekoon? Oikeustieteen opinnot ja varhainen kiinnostuneisuus politiikkaan ovat antaneet minulle vahvan pohjan poliittisille näkemyksilleni. Opiskellessani eri oikeudenaloja on käynyt myös yhä selvemmäksi, että en halua olla vain sivusta seuraajana siinä, miten lainsäädäntöämme kehitetään. Haluan itse päästä vaikuttamaan siihen, millaiseksi oikeusvaltiomme kehittyy tulevien vuosikymmenten saatossa. Haluan, että suomalaisilla on tulevaisuudessakin ympärillään tukevat yhteiskunnalliset ja oikeudelliset rakenteet, joiden puitteissa jokainen voi toimia mahdollisimman vapaasti tavoitellen omia unelmiaan.

Olen aina ollut hyvin diplomaattinen ja asioita järkeistävä ihminen. Asioiden pohdinta ja niistä keskustelu eivät kuitenkaan saa kääntyä itseään vastaan ja jarruttaa välttämätöntä päätöksentekoa. Uskon, että järjellä ja riittävällä uskalluksella saamme Suomesta rakennettua dynaamisen länsimaisen oikeusvaltion, joka ei kompuroi turhaan byrokratiaan ja jäykkiin käytänteisiin.

Vanhempi konstaapeli

Kotipaikka: Ylivieska

Syntymävuosi: 1988

Puhelinnumero: 040 779 0892

Haave poliisin ammatista selkeni minulle jo yläasteella. Nykyään työskentelen Ylivieskan poliisiasemalla ja toimin kentällä valvonta- ja hälytystehtävissä. Olen 30-vuotias ylivieskalainen, vanhempi konstaapeli, vaikuttaja sekä avomies.

Haluan olla tekemässä päätöksiä sellaisen tulevaisuuden puolesta, että Suomi on meille jatkossakin turvallinen maa myös kansainvälisesti mitattuna. Työn tekemisen tulee ehdottomasti olla kannustavampaa kuin sen tekemättä jättäminen. Ja vain alueellisesti kattava, eriasteinen koulutus mahdollistaa meidän työelämän osaajat ja osaamisen.

Kipinä poliittiseen vaikuttamiseeni syttyi kuntavaalien 2017 lähestyessä. Näissä vaaleissa minulle annettuihin luottamustehtäviin olen suhtautunut intohimoisesti ja tunnollisesti. Olen tiimipelaaja, joka tarkastelee asioita useasta eri näkökulmasta ja joka työskentelee ahkerasti tavoitteiden saavuttamiseksi. Nykyiset luottamustehtäväni ovat olleet antoisia, opettavaisia ja vahvistaneet haluani olla mukana vaikuttamassa myös valtakunnan tasolla, elinvoimaisen maakuntamme etua valvoen.

Malkamäki, Janne

Diplomi-inisnööri

Kotipaikka: Kempele

Motto: Ja jos jokin asia on varma, se on aivan varma

Olen 46 vuotias diplomi-insinööri Kempeleestä. Työuraa on takanapäin yli kaksikymmentä vuotta tuotekehitystehtävissä Oulun seudulla. Päätyön lisäksi olen toiminut kymmenen vuotta osa-aikaisena yrittäjänä. Minulla on kolme poikaa iältään 14, 16 ja 18. Vaimon kanssa vietämme 20v hääpäivää tänä keväänä. Olen saanut elää normaalia työntäyteistä perhe-elämää, jota itse pidän ns. ’suomalaisena unelmana’.

Synnyin tavalliseen työläisperheeseen Ylivieskassa. Lukion ja armeijan jälkeen pääsin Oulun yliopistoon opiskelemaan. Opintojen jälkeen sitten Nokialle töihin ja perhettä perustamaan. Pienen maan menestyksen edellytys, eli mahdollisuuksien tasa-arvo antoi myös minulle tilaisuuden oman ahkeruuden turvin ponnistaa suhteellisen vaatimattomista oloista hyvään ammattiin ja elintasoon.

Mahdollisuuksien tasa-arvo on mielestäni yksi tärkeimmistä arvoista Suomessa, jota meidän tulee vaalia myös tulevaisuudessa. Suomessa kaikilla pitää olla mahdollisuus tavoitella omaa parhaintaan taustasta riippumatta, tehdä töitä, yrittää, vaurastua ja elää turvallista elämää.

Politiikassa pidän tärkeimpinä kolmea kaikkien kansalaisten hyvinvoinnille välttämätöntä asiaa:

Mahdollisuus kaikille – Työtä tekeville – Turvallisuus jokaiselle

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kykenee pitämään huolta kansalaisista ja ympäristöstä tulevaisuudessa vain jos:

1. Kaikilla on mahdollisuus tavoitella ja saavuttaa oma parhaimpansa taustasta riippumatta.
2. Työkykyisillä ja työikäisillä on halu ja mahdollisuus tehdä taloudellisesti kannattavaa työtä
3.Turvallinen elinympäristö taataan kaikille

Päätökset tulee tehdä tosiasioihin perustuen. Ensin asiat tutkitaan, sitten vasta hutkitaan. Ongelmia ei ratkota epäoleellisiin asioihin takertumalla ja tekemällä lyhytnäköisiä ’mediahypetykseen’ perustuvia pikapäätöksiä. Arkadianmäellä tulisi olla pidemmälle tähtäävää tosiasioihin perustuvaa tavoitteellisuutta.

Kieltenopettaja

Syntymävuosi: 1965

Yrittäjä, optometristi/optikko

Kotipaikka: Sotkamo

Syntymävuosi: 1975

Puhelinnumero: 0400 96 05 05

Motto: Kaikista unelmista voi tulla totta, jos meillä vain on rohkeutta tavoitella niitä.

”Oikeudenmukaisuuden puolustaja ja vääryyden vastustaja, tehokas energiapakkaus, rohkea ja positiivinen tekijänainen”, luonnehtii Outi Penttinen itseään. Outi on äiti, vaimo, ystävä ja yrittäjä.

– Perheeni on minulle tärkeintä maailmassa. Töitä saan tehdä siskoni ja äitini kanssa ja illalla tulen kotiin mieheni ja tyttäremme luokse. Perhe merkitsee minulle rakkautta, turvaa, kannustusta, lohdutusta, iloa ja lämpöä.

Politiikassa Outin uroteko on ollut avoimuus ja rehellisyys toimia yhteisen hyvän nimissä sekä uskallus puolustaa kaltoin kohdeltuja silläkin uhalla, että joutuu itse tulilinjalle. Yksityiselämässä Outi puolestaan pitää urotekonaan 18 maailmalla vietetyn vuoden jälkeen muuttoa takaisin Kainuuseen. ”Täällä on koti”, Outi sanoo.

Vapaa-aikansa Outi viettää yhdessä perheen ja tyttärensä kanssa. Maalla asuva Outi lukee paljon kirjoja illan päätteeksi kotona puuhailun vastapainoksi. Yhdessä tyttärensä kanssa hän haluaisi harrastaa ratsastusta.

– Minä unelmoin monista asioista, pienistä ja isoista, mutta yleensä käsittelen unelmat enemmänkin tavoitteina, jotka ovat saavutettavissa.

Outin esikuva on jo edesmennyt Viljo-ukki. ”Hän oli elämäniloinen, energinen, auttavainen ja rohkea. Hän oli sotainvalidi ja minun sankarini”, nainen kuvailee.

– Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Sen tehtävänä on parantaa jokaisen ihmisen asemaa ja hyvinvointia sekä kehittää yhteiskuntaa.

– Ehdokkaana olen aito ja oikea, kuuntelen ja välitän, uskallan ja kannustan.

Yrittäjä, sairaanhoitaja

Syntymävuosi: 1967

Puhelinnumero: 0400 79 68 89

Motto: Positiivisesti ja luottaen eteenpäin, niin käy kuin hyvä on!

– Minä olen oululainen suurperheen isä. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja ja ammatiltani yrittäjä. Arvoiltani olen perinteisen konservatiivinen mutta toimintatavoiltani työssä ja toimissani uudistushakuinen.

”Määrätietoinen, ihmiskeskeinen, suoralinjainen joukkuepelaaja, innostuja ja innostaja”, kuvailee Sami Pikkuaho itseään. Työssään Sami on tavoitehakuinen ja ratkaisukeskeinen, ja tykkää viedä asioita energisesti eteenpäin. ”En pelkää liikaa epäonnistumista, siksi uskallan yrittää.”

– Politiikkaan olen hakeutunut vaikuttaakseni yhteiskunnan suuntaan. Teen työtä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin eteen – ikääntyviä unohtamatta. Haluan auttaa uusien työpaikkojen syntymistä ja yrittäjyyden mahdollistamista.

Suurperheen isänä puoliso ja lapset ovat Samille kaikki kaikessa. Lapset ja lapsenlapset antavat positiivisen näköalan ja tarkoituksen tulevaisuuden rakentamiseen. Vapaa-aikansa Sami jakaa perheen ja ystävien kanssa. Talvisin miehen harrastuksiin kuuluu mökkeily, kesäisin karavaanarimatkailu, ulkoilu, metsästys ja golf. Myös kamera pysyy kädessä.

Tulevaisuudelta Sami odottaa mahdollisuutta vaikuttaa suomalaisten ihmisten arkeen positiivisella tavalla. Elämässä tärkeintä Samille on oman elämän perustaminen kestäviin arvoihin. ”Minulle sellaisia ovat koti, uskonto ja isänmaa. Siinä on hyvä pohja myös yhteiskunnalle.”

– Politiikka on joukkuelaji, jossa yksilö voi muuttaa pelin suuntaa ihanteidensa mukaisesti vain yhteistyön ja määrätietoisuuden kautta. Yksilöllä on siis vaikutusmahdollisuutensa. Politiikan kautta rakennetaan parempaa arkea tulevaisuuteen.

– Ehdokkaana olen vahvasti orientoitunut, ahkera ja määrätietoinen. Teen kaikkeni, että kohtaisin mahdollisimman monta ihmistä kentällä. Vain kuuntelemalla voi muodostaa käsityksen maakunnan ihmisten tunnoista.

Yrittäjä

Kotipaikka: Kalajoki

Syntymävuosi: 1966

Puhelinnumero: 040 506 16 98

Motto: Vastoinkäymisissäkin piilee mahdollisuus.

– Minä olen keski-ikäinen ikinuori, liberaali ja konservatiivi, innokas yrittäjä ja uuden kehittäjä.

Optimistiksi itseään luonnehtiva Hanna Saari on työssään ahkera ja välillä jopa kekseliäs. ”Ongelmat ovat haasteita, jotka pitää ratkaista. Mielellään niin, että kenenkään sillat eivät roihua.”

Nuorten ja naisten työllistäminen omassa yrityksessä, sekä Kalajoen matkailun kehittäminen ja edustaminen eri foorumeissa ovat Hannalle tärkeitä asioita. Yhdeksi uroteoksi politiikkaan liittyen Hanna kertoo Toivotalkoilla Kalajoen keskusraitin ruostuneiden lampunpylväiden maalaamisesta haastaen mukaan myös muita ryhmiä.

– Tähän mennessä olen toiminut yrittäjänä 18 vuotta ja ollut mukana yrittäjien järjestötoiminnassa yli 10 vuotta, Kalajoen Kokoomukseen liityin 1998 ja yhdistyksen puheenjohtajana olen toiminut vuodesta 2002.

Hanna haluaisi saavuttaa yrityksille entistä paremman toimintaympäristön, sekä vähentää yritysmaailman ja etenkin ravintolatoimialan sääntelyä. Nainen unelmoi turvallisesta ja vireästä elämästä. ”Tulevaisuudelta odotan reiluja ratkaisuja sote-palveluita, kuntarakenteita, koulutusta, turvallisuutta ja yrittäjyyttä koskeviin kysymyksiin.”

Vapaa-aikanaan Hanna lukee, ulkoilee koiransa kanssa, pelaa golfia ja katsoo scifi- ja brittisarjoja. ”Haluaisin harrastaa enemmän kulttuuria, laulaa taas kuorossa ja oppia musiikista uutta. Pilates ja tokoilu koiran kanssa ovat to do-listan kärjessä.”

– Politiikka on kuuntelemista, asioiden ymmärtämistä myös muiden näkökulmasta ja asioihin vaikuttamista niin, että lopputulos olisi positiivinen meidän kaikkien kannalta.

– Ehdokkaana olen innostunut ja eduskuntavaaleissa ehdolla toista kertaa!

Sutinen, Miika

Maalarimestari, pintakäsittelyalan yrittäjä

Sivu päivittyy.

Kansanedustaja, yrittäjä

Kotipaikka: Kajaani

Syntymävuosi: 1956

Puhelinnumero: 050 512 0494

Motto: Ahkeruus on onnen äiti, yrittäminen sen isä.

– Luonnehtisin itseäni mahdollisuuksien näkijäksi. Murrostilanteessa mahdollisuuksien määrä on suurimmillaan, niin myös menestyksen eväät. Olen avulias tekemään työtä myös toisten puolesta. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on siitä minut myös palkinnut.

Eero Suutari on ensimmäisen kauden kansanedustaja Kajaanista sekä tietotekniikka-alan vientiyrittäjä. Tärkeä uroteko Eerolle yksityiselämässä on oman yrityksen saamat palkinnot, kuten Euroopan innovatiivisin pk-yritys vuonna 2000 sekä Kauppakamarin vuoden yritys vuonna 2008. Työssään Eero on asialleen omistautuva joukkuepelaaja, joka pyrkii siihen, että kaikki näkevät edessä olevan mahdollisimman hyvin ja tavoitteet asetetaan ylitettäviksi.

– Tähän mennessä olen nähnyt maailmaa yritykseni edustajana, lomareissuilla ja kansanedustajana varsin laajalti ja monipuolisesti. Jokainen näkökulma on ollut opiksi ja maailman tilannekuva on kirkastunut.

Eero haluaisi olla mukana luomassa suomalaista työtä ja yrittäjyyttä sekä siten mahdollistaa hyvinvointipalvelut ja Suomelle uuden nousun. ”Unelmani on saada Pohjoiseen Suomeen työtä ja vaurautta omien osaamisiemme ja ahkeruutemme tuloksena. Osaamisemme kehittäjänä Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulujemme merkitys ymmärretään laajasti.”

Vapaa-aikansa Eero viettää lenkkeilyn, tanssin, lukemisen, sotahistorian, kelkkailun ja kulttuurimoottoripyöräilyn lomassa. Elämässä tärkeintä Eerolle on läheisten terveys ja yhteinen onni. Miehen perheeseen kuuluu vaimo, neljä aikuista lasta sekä kaksi lastenlasta. ”Perheen ilot ja surut luovat elämälle pohjaa ja intoa tulevaisuuteen.”

Kun Eerolta kysyy politiikasta, kertoo hän sen olevan ”määrätietoista tiedonhankintaa, kokonaisuuden hahmottamista, muiden katsomuksien kuuntelua, pitkäjänteistä puurtamista ja yhteisten asioiden ajamista”. Eeron esikuva on Marsalkka C.G.E. Mannerheim, kosmopoliitti ja itsenäisyytemme suurmies.

– Ehdokkaana olen valmis tekemään kaikkeni Kokoomuksen vaalimenestyksen kasvattamiseksi. Uskon, että yhteisellä ponnistuksella teemme hyvän vaalityön, joka näkyy kaikille. Olen mahdollisuuksieni mukaan mukana yhteisissä tilaisuuksissa kaikkien vaalipiirin kokoomusehdokkaiden kanssa.

Ensihoitaja

Syntymävuosi: 1980

Vastuullisuus ja välittäminen kuuluvat niihin arvoihin, jotka ohjaavat minua ensihoitajan työssäni joka hetki, kun kohtaan eri ikäisiä ja erilaisista taustoista lähtöisin olevia avun tarvitsijoita. Työssäni tekemieni päätöksien taustalla arvojen lisäksi on merkittävässä osassa myös tieto.

Päätöksentekokyvyn lisäksi työssäni tarvittavia ominaisuuksia ovat muun muassa halu perehtyä uusiin asioihin sekä rohkeus kohdata niitä ja uusia tilanteita. Kyky kohdata ja kuunnella erilaisia ihmisiä sekä viestiä heidän kanssaan luottamusta herättävällä tavalla on myös keskeisessä asemassa.

Samat arvot ohjaavat minua myös toimiessani päättäjänä luottamustehtävissä. Samoja ominaisuuksia, mitä ensihoitajan työssäni tarvitsen, tarvitsen myös poliittisena päättäjänä. Tulevaisuuden haasteet vaativat rohkeutta kohdata niitä, halua ottaa asioista selvää sekä myös rohkeutta tehdä tulevaisuudesta välittäviä, vastuullisia tekoja.