Kuntavaalit 2021

Kuntavaalit käydään huhtikuussa 2021. Jos olet itse kiinnostunut ehdokkuudesta tai tunnet jonkun fiksun ihmisen, joka sopisi kantamaan vastuuta, voit oheisen linkin kautta ilmoittaa asiasta.

Lisätietoa löydät TÄÄLTÄ.

Alla on myös sähköinen ehdokaslomake. Huomioithan, että tulostettavasta lomakkeesta on otettava kopio ehdokkaalle, piirijärjestölle sekä paikallisyhdistykselle. Alkuperäinen allekirjoitettu lomake toimitetaan kunnan keskusvaalilautakunnalle.

Kokoomuksen peruslinjasta puheenjohtaja Petteri Orpo on todennut seuraavasti:

Kaikki me olemme sitä mieltä, että lasten on hyvä käydä koulua. Että koulussa ei saa kiusata. Että vanhempien työssäkäynti ei saa jäädä päiväkotipaikan puutteesta kiinni. Tai että lapsille löytyy harrastuksia kohtuullisella hinnalla.

Olemme kaikki myös sitä mieltä, että muistisairaan pitää saada apua, ja terveyskeskusjonoista pitää päästä hoitoon. Että hoivakodissa pääsee joskus ulkoilemaan. Tai että koronatestaus ei jää resursseista kiinni.

Harvapa on eri mieltä siitäkään, että talvella saisi tulevaisuudessakin olla lunta. Että löytyy lähimetsiä, joissa voi lenkkeillä. Tai että kaduilla pitää olla turvallista.

Kaikki puolueet pyrkivät hyvään. Kokoomuskin pyrkii, tottakai! Kukapa nyt tieten tahtoen hyvinvoinnin pahoinvoinnilla korvaisi?

Useimmat meistä pitävät nykyisen kaltaista hyvinvointia itsestään selvänä jatkumona.

Monet eivät koe, että se olisi millään tavalla uhattuna. Siksi he eivät myöskään koe, että taloudesta huolehtiminen olisi tärkeäpää kuin humaani solidaarisuus. Rahaa kuitenkin riittää, aina sitä on ennenkin jostain tullut. Turvaverkkomme on sen verran kestävä, että meillä on sekä varaa että velvollisuus ajatella enemmän tunteella kuin järjellä.

Me kokoomuksessa olemme pitkään puhuneet taloudesta, mutta emme sen merkityksestä. On tehty selväksi, että olemme kirstunvartijoita, mutta hämärän peittoon on jäänyt se, miksi me sitä alati vahdimme.

Olemme puhuneet enemmän keinoista kuin päämääristä, enemmän työkaluista kuin siitä, mitä niillä olisi tarkoitus saada aikaan.

Olemme koko ajan pyrkineet vain ja ainoastaan hyvään, mutta emme ole aina muistaneet kertoa sitä. Koska se on meille päivänselvää, saatamme kuvitella, ettei sitä tarvitse jatkuvasti jankuttaa.

Ilman toimivaa taloutta ei olisi hyvinvointia, ei koulutusta, ei terveydenhoitoa, ei ikäihmisten palveluja, ei sosiaaliturvaa – eikä juuri mitään muutakaan inhimillistä, humaania, lämmintä ja vastuullista. Ilman toimivaa taloutta maailma olisi niin kylmä, että pakkasesta saisi lämpöä hakea. Siksi sydän on oikealla.

Kaikki ne maailman parhaat julkiset palvelut, mitkä vasemmisto on yrittänyt itselleen omia, on rakennettu oikeistolaisen politiikan ja ideologian helmillä. Ilman toimivaa markkinataloutta olisimme sekä henkisellä että taloudellisella keskiajalla, niin kaukana yhdenvertaisuudesta kuin pippuri kasvaa.

Voit lukea Petterin koko puheen täältä.

• Tiedostotyyppi: pdf
    Tiedostokoko: 134 kt