Kokoomus on sitoutunut sovittuun soteen!

Demarivaltuutettu Pirjo Sirviö syytti Kalevassa 30.10. Kokoomusta irtiotosta puolueiden puheenjohtajien sopimasta sote-ratkaisusta. Se ei ole totta. Kokoomus pitää erittäin tärkeänä sitä, että uudistusta saataisiin vietyä mahdollisimman reippaasti eteenpäin. Valitettavasti vaan demariministerin johdolla tehty lakiesitys ei ole kaikilta osin keväisen sopimuksen mukainen.

Puolueiden puheenjohtajat sopivat, että sote-palveluihin muodostuu selkeä, yksiportainen hallinto ja kaikki sote-palvelut järjestetään viiden vahvan järjestäjän toimesta. Nykyinen lakiluonnos johtaisi kuitenkin ylimääräisen väliportaan hallinnon eli tuottamisvastuualueiden muodostumiseen. Toinen iso ongelma lakiesityksessä on sote-palvelujen integraatio. Puheenjohtajat sopivat, että sosiaali- ja terveyspalvelut integoidaan täydellisesti järjestäjän toimesta. Lakiluonnoksessa tämä tapahtuisi tuottamisvastuualueilla.

Toivottavasti peruspalveluministeri Huovinen ottaa puolueiden puheenjotajien tekemän sopimuksen sekä lausuntokierroksella saadun palautteen vakavasti ja lakiesitykseen saadaan tarpeelliset muutokset pikaisesti, jotta uudistus saadaan suunnitellusti eduskunnan käsittelyyn ja käytäntöön.

Kirjoituksessaan Sirviö syyllistää Kokoomusta myös siitä, että me haluaisimme yksityistää palvelut ja tarjota lisää valinnanvapautta. Yksityistäminen ei saa olla pakkomielle tai ideologinen tavoite, ei myöskään sosialisointi. Kokoomus ei aja yksityistämistä, vaan hyviä ja tehokkaasti tuotettuja palveluita kansalaisille. Uskon kuitenkin, että monituottajuudella mahdollistetaan paremmin toiminnan kehittyminen ja verorahojen tehokkaampi käyttö. Sitä en oikein ymmärrä, että mitä haittaa entistä laajemmasta asiakkaan valinnanvapudesta on, kun se samalla myös parantaa kustannustehokkuutta ja kukin saa sellaista palvelua, jonka kokee itselleen sopivaksi.

Hyvä esimerkki monituottajuudesta on oululaisten yrityksen pyörittämä Sepän terveysasema. Vaikka demareiden johdolla toiminta rajattiin pelkästään lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluihin, sen avulla on säästetty vuosittain satoja tuhansia euroja oululaisten verorahoja. Silti Sepän terveysaseman asiakastyytyväisyys on ylivoimaisesti kaupungin paras ja myös heidän asiakkaiden erikoissairaanhoidon kustannukset ovat alhaisimmat. Jostain syystä tämäkin toiminta halutaan nyt sosialisoida kaupungin omaksi toiminnaksi!

Lisätietoja eduskuntavaaleista antaa:

Salovaara, Jaakko

Toiminnanjohtaja, Pohjois-Pohjanmaan Kokoomus, Asiamies, Pohjois-Pohjanmaan Kansallissäätiö

jaakko.salovaara@kokoomus.fi

Vanhantullinkatu 4